HIDDEN 01, technique: lenticular graphic; dimension: 200 x 200 cm; 2010
HIDDEN, technique: lenticular graphic; dimension: 200 x 200 cm; 2010
HIDDEN
The work was depicted in abandoned office interiors from the communist period, dirty cups stood on the desks and dried flowers on the windowsills. It was a maze of rooms in which it was easy to get lost. A fragment of photos of the abandoned interiors were covered with a transparent curtain generated in a graphics program. The graphics were made using the lenticular printing technique. It relies on the imitation of movement, changing composition, but above all on the impression of three-dimensional space despite the fact that the image is flat. Changing the viewing angle of the viewer affected the composition, as if the composition of the painting released the effect of animation with the movement of the viewer. The fabrics subtly moved and revealed parts of the veiled space. The graphic is 200 x 200 cm in size. Everything we see is based on perception, or limited information.
Information. At first it is distorted and quite shallow, because it is limited by the time of cognition, which paradoxically causes certain associations and makes our subconscious and imagination work depending on our individual sensitivity.
imagination depending on our individual sensitivity. The idea of the Cycle is based on both the visible and the hidden. The use of lenticular technique in my works has helped me achieve the illusion of space and movement.
_________________________________________________________________________________________________________________
Wszystko, co widzimy, opiera się na percepcji, czyli ograniczonej informacji.
Ta informacja w pierwszej chwili jest ona zniekształcona i dość płytka, bo ograniczona czasem poznania, co paradoksalnie wywołuje pewne skojarzenia i sprawia, że nasza podświadomość i wyobraźnia działają w zależności od naszej indywidualnej wrażliwości.
Idea Cyklu opiera się zarówno na tym, co widzialne, jak i na tym, co ukryte. Wykorzystanie techniki soczewkowej w moich pracach pomogło mi uzyskać iluzję przestrzeni i ruchu.
Inspiracją do zrobienia cyklu grafik były biurowe wnętrza, które odnalazłem w starym, opuszczonym budynku z okresu komunizmu. Na biurkach stały brudne kubki, a na parapetach zasuszone kwiaty. Wykonałem serię zdjęć opuszczonych wnętrz, które następnie przykryłem wygenerowaną w programie graficznym przezroczystą zasłoną. Grafiki zostały wykonane techniką druku lentikularnego. Polega ona na imitacji ruchu, zmieniającej się kompozycji, ale przede wszystkim na wrażeniu przestrzeni trójwymiarowej pomimo tego, że obraz jest płaski. Zmiana kąta patrzenia oglądającego wpływała na zmianę kompozycji i uwalnia efekt animacji w obrazie. W tym przypadku chodzi ruch wygenerowanej cyfrowo tkaniny, która subtelnie poruszała się wraz z ruchem oglądającego, odsłaniając bądź zakrywając fragmenty zasłoniętej przestrzeni.
.