INTO THE OZ

“The minute according to you lasts as long as you think it does”. – “The First Three Minutes” by Steven Weinberg

The beginning of his work on the INTO THE OZ series was to reach for his sketches, drawings and designs, which were based on photographs of objects and events in space. These are usually images showing some moment of fantastic physical and chemical reactions. It was a process based on processing, simplifying, combining elements, composing apparent symmetries, maintaining artefacts that mimic the structure of small elements. It was important to me to modify shapes that were quite legible in perception into sign-like and abstract forms, in which I was keen to incorporate that primordial charge of events, of a time-stopped reaction that lasts for fractions of seconds. By detaching myself from reference sources, I was able to perceive in them shapes reminiscent of forms from the environment.
The cycle INTO THE OZ, came about as a result of a sense of some kind of continuity…. These were moments of frequent listening to composers of contemporary music, such as Feldman and Xenakis, as well as ambient and techno music, which I was discovering at the time. This is also why the theme of fluo colour appeared in the works, and the vibrating movement of the sign itself as well as around it. In retrospect, I identify this work as a journey inwards, inside myself. The INTO THE OZ series of prints was created in a very short time, for no particular reason, with a sincere joy and focus around the work.

The title INTO THE OZ naturally refers to the book by Lyman Frank Baum, an exotic childhood story touching on the problems of growing up, deepening self-awareness through experiences that define who we become and who we are.

___________________________________________________________________________________________________________________

„Minuta według ciebie trwa tak długo jak ci się wydaje” – “Pierwsze Trzy Minuty” Steven Weinberg

Początkiem pracy nad cyklem INTO THE OZ było sięgnięcie po swoje szkice, rysunki i projekty, które powstały na bazie zdjęć obiektów i zdarzeń w przestrzeni kosmicznej. Zazwyczaj są to obrazy ukazujące jakiś moment fantastycznych reakcji fizyczno-chemicznych. To był proces oparty na przetwarzaniu, upraszczaniu, łączeniu elementów, komponowaniu pozornych symetrii, zachowując artefakty imitujące strukturę drobnych elementów. Ważne było dla mnie modyfikowanie kształtów dość czytelnych w odbiorze w formy znakowe i abstrakcyjne, w których zależało mi by uwzględnić ten pierwotny ładunek zdarzeń, zatrzymanej w czasie reakcji, która trwa przez ułamki sekund. Odcinając się od źródeł referencyjnych, mogłem dostrzec w nich kształty przypominające formy z otoczenia.
Cykl INTO THE OZ, powstał w efekcie poczucia jakiegoś dalszego ciągu.. To były momenty częstego słuchania kompozytorów muzyki współczesnej, jak Feldmana i Xenakisa, jak również muzyki ambientowej i techno, wówczas przeze mnie odkrywanej. To też dlatego pojawił się w pracach temat koloru fluo, drgającego ruchu w obrazie jak i wokół niego. Cykl grafik INTO THE OZ powstał w bardzo krótkim czasie, bez konkretnej przyczyny, ze szczerą radością i skupieniem wokół pracy.

Tytuł INTO THE OZ naturalnie nawiązuje do książki Lymana Franka Bauma, egzotycznej historii z dzieciństwa poruszającej problemy dotyczące dorastania, pogłębiania samoświadomości poprzez drogą doświadczeń, które definiują to kim się stajemy, kim jesteśmy.

TO THE OZ serie, 100 x 50 cm, serigraphy on paper, 2020

INTO THE OZ serie, 100 x 50 cm, serigraphy on paper, 2020

TO THE OZ serie, 100 x 50 cm, serigraphy on paper, 2020

INTO THE OZ

INTO THE OZ “The minute according to you lasts as long as you think it does”. – “The First Three Minutes” by Steven Weinberg The beginning of his work on the INTO THE OZ series was to reach for his sketches, drawings and designs, which were based on photographs of objects and events in space. […]